Czyszczenie / Wymiana zaworu EGR – Mazda 3/5/6/MPV 2.0 CITD RF5C 1


Słyszysz dziwne tyrkanie na wolnych obrotach i podczas przyspieszania?
Na desce zapaliły się kontrolki TCS i Check Engine (P0401)?

Najwyższa pora sprawdzić zawór EGR.

Na wstępie krótka historia, w celu wyjaśnienia co mnie skłoniło do czyszczenia zaworu EGR…

Piękne majowe popołudnie, jadę sobie spokojnie z pracy, staję na światłach i nagle słyszę jakieś dziwne trrrrr trrrr trrrr….. Co jest grane !!!???

Zjeżdżam na przystanek, maska w górę i słucham skąd dobiega ten egzotyczny dźwięk 😉

Szybko udało mi się zlokalizować – dolny prawy róg plastikowej pokrywy silnika, jak nic zawór EGR. Uspokoiłem się, że to „tylko” ten ekologiczny wynalazek i dojechałem do domu. Poza dziwnym dźwiękiem żadnych innych objawów.

Moja Mazda 6 2.0 CITD (136 KM) posiada zawór EGR sterowany elektronicznie, ale były również wersje sterowane mechanicznie. Różnią się czujnikiem lub jego brakiem na górze zaworu EGR.

Przy wyżej opisanych objawach proponuję zacząć od czyszczenia zaworu EGR, a nóż widelec pomoże, mi za pierwszym razem pomogło 🙂 Przy drugim skończyło się na wymianie, ale po oczyszczeniu zawór działał jeszcze 9 miesięcy. Używany zawór na allegro od 80 – 300 zł, nowy nawet nie będę pisał, bo po co się niepotrzebnie stresować ;).

Niżej opisana procedura jest identyczna zarówno przy czyszczeniu jak i wymianie zaworu.

1. Odkręcamy pokrywę silnika

silnik RF5C

2. Silnik po zdjęciu pokrywy i oznaczony zawór EGR:

silnik RF5C-po-zdjeciu-pokrywy

3. Odkręcamy dużą śrubę na dole zaworu (rozmiar 36):

RF5C - odkręcanie EGR

4. Następnie odkręcamy 2 śruby ze szpilek, na których trzyma się EGR. Niestety samo ich odkręcenie nic nie da, bo rura na której siedzi EGR (od dołu) jest na tyle sztywna, że nie da rady go zdjąć. Rozwiązaniem jest poluzowanie śrub (rozmiar 12) na szpilkach i przykręcenie 2 dodatkowych, żeby skontrować i wykręcić szpilki 🙂

Na zdjęciu widoczne są już skontrowane śruby gotowe do wykręcenia szpilek:

RF5C - widok EGR

UWAGA: za zaworem EGR znajduje się cienka blaszana uszczelka / podkładka, która zapewnia szczelność przepływu spalin. Przy wyjmowaniu szpilek najlepiej podłożyć rękę za zaworem, żeby ją złapać. Wyjmowanie jej zajęło mi dodatkowe pół godziny + zdejmowanie dolnej osłony silnika…

 

5. Później pozostaje już tylko wypięcie wtyczki od czujnika (w przypadku zaworu z czujnikiem) i wyjęcie zaworu w celu wymiany lub czyszczenia.

6. Samo czyszczenie to 10 minut, zaczynamy od zeskrobania sadzy od dolnej części wlotu zaworu, tam jest jej najwięcej. Ja to zrobiłem małym płaskim śrubokrętem. Drugi krok to kąpiel zaworu w benzynie ekstrakcyjnej i czyszczenie pędzelkiem od dołu i w środku. Staramy się dotrzeć wszędzie gdzie to możliwe i widzimy naloty sadzy. Po oczyszczeniu możemy sprawdzić, naciskając od góry zaworu przez otwór na blaszkę, żeby zobaczyć czy zawór w ogóle pracuje. Ciężko ale powinna się ruszać.

7. Montujemy ponownie wyczyszczony lub nowy (używany działający) zawór, używając do tego tej samej blaszanej uszczelki. Nie ma konieczności wymiany, wystarczy ją wyczyścić. Alternatywna opcja to założenie zaślepki zamiast uszczelki, jej celem jest zablokowanie dopływu spalin do dolotu i silnika, wygląda ona następująco:

zaślepka EGR RF5C

P.S. Jako ciekawostkę dodam, że jeździłem przez około 3 miesiące z ww zaślepką EGR’a. Moje odczucie (być może subiektywne) było takie, że Madzia zrobiła się bardziej żwawa zarówno na zimnym jak i na rozgrzanym silniku. Byłem jednak zmuszony zdemontować zaślepkę i założyć z powrotem zwykłą uszczelkę z otworem, ponieważ zapaliła mi się na desce kombinacja TCS i Check engine. Po sczytaniu przez ELM327błąd P0401 (Recyrkulacja spalin – usterka). Czyszczenie EGR’a nic nie dawało, po skasowaniu błędu przez zdjęcie klemy, błąd powracał po około 50 km. Po wyjęciu zaślepki i założeniu uszczelki jak ręką odjął.

Żeby nie było wątpliwości, czy to przez zaślepkę padł EGR – nie 🙂 Zaślepkę założyłem dopiero jakiś czasie już po wymianie zaworu, tak z czystej ciekawości, bo krąży o nich tyle mitów i sprzecznych opinii, że postanowiłem sam się przekonać czy to coś daje czy nie. Podsumowując moim zdaniem z zaślepką jest nieco lepiej, ale może to tylko moje odczucie 🙂  W mazdach chyba mniej popularne, zdecydowanie więcej ludzi zaślepia EGR’a w VW TDI lub np. Ford TDCI, widac to po popularności zaślepek na allegro.

 

Powodzenia 🙂